You are here >   About
  |  Login

Klaas Verplancke

Minimize

Now that I have become familiar with the drawings of Klaas Verplancke over the years, it appears that I go overboard and when I see a living being, I think: there’s a Verplancke for you. Joost Swarte

Magritte, Hergé, Ensor, Broodthaers, Ever Meulen - the list of weird and wondrous Belgian artists is long and varied. Add to it the name Klaas Verplancke. Verplancke’s work is strange, yet strangely comforting. Beautifully crafted, and beautifully bonkers. Steven Guarnaccia

Weinig illustratoren kunnen werk voorleggen dat zo verscheiden is als dat van Klaas Verplancke. Bij een eerste, vluchtige blik mogen zijn tekeningen en schilderijen erg verschillend van opzet en uitvoering lijken, ze tonen altijd de kwaliteiten die hem als illustrator en vormgevere kenmerken: een humor die kan variëren van mild tot sardonisch, een poëtische verbeelding, een voorkeur voor het verbeelden van abstracte begrippen en universele emoties, en een dwarse, surrealistische kijk op de werkelijkheid.
In twintig jaar ontwikkelde Klaas Verplancke zich van een dienstbaar illustrator van jeugd- en prentenboeken tot een eigenzinnig beeldend auteur wiens beelden een eigen leven leiden naast de tekst. Het resulteerde in tentoonstellingen in binnen- en buitenland, en in een reeks bekroningen en nominaties.

Zijn eerste illustraties maakte Klaas Verplancke (°1964) als dienstplichtige voor het militaire weekblad Vox. Hij had het ontwerpersvak geleerd aan het Hoger Sint-Lucasinstituut in Gent, waar hij van 1982 tot 1986 Publicitaire Grafiek en Fotografie studeerde. Aanvankelijk werkte hij voor enkele reclamebureaus en bleef hij buiten zijn vaste werkuren illustratief werk doen. In 1990 besloot hij full-time illustrator te worden. In de jaren daarna tekende hij ontelbare bijdragen in tijdschriften en illustreerde hij om en nabij de honderdvijftig boeken, van kartonboekjes voor kleuters tot de onverbloemde Erotisch fabels, en van de zelfgeschreven prentenboeken Nopjes en Reus tot de bitse satire van Reinaart de Vos en Tijl Uilenspiegel. Hij verwisselde daarbij even gemakkelijk van stijl als van techniek en materiaal, die hij koos naar gelang de opdracht en aanpaste bij het onderwerp.
© tekst Pieter Van Oudheusden

 


© photo Paul Willaert





Prijs Vanbinnen Reuzen Zelfportret Woorden

Afbeelding

Minimize


 BEKRONINGEN      HOOFDSTUKKEN       ZELFPORTRET       UIT DE KUNST          AUTEUR